Vaje za raztezanje

Raztezanje oziroma »strečing« je ena izmed tem, ki se pogosto pojavlja tako v športnem svetu ljudi kot v našem konjskem svetu. Ob prebiranju literature in različnih študij ter ob spremljanju različnih terapevtov lahko ugotovimo, da se mnenja in prepričanja v zvezi z raztezanjem zelo razlikujejo, zato lastniki živali pogosto ne vedo, kaj je res in kako se lotiti izvajanja vaj.

Zakaj raztezanje?

Začnimo s tem, da je raztezanje lahko tako dobra kot slaba stvar. S preprostimi vajami svoji živali sicer verjetno ne boste povzročili škode, vseeno pa je zelo priporočljivo, da se pred začetkom izvajanja vaj posvetujete s strokovnjakom. Glede na študije na ljudeh, je pacientov odziv na raztezne vaje individualen, zato je treba program in način izvajanja prilagoditi posamezniku ter spremljati konje odziv na zastavljen program. Raztezne vaje so skoraj vedno del rehabilitacijskega programa, glede na poškodbo in cilje pa je odvisno, kdaj in katere vaje bomo vključili v program.

Sposobnost gibanja telesa je tesno povezana z gibljivostjo sklepov (obseg gibljivosti oziroma bolj poznano kot kratica ROM – »range of motion«), ki pa jo omejuje več stvari – anatomska zgradba sklepa in tkiva, ki sklep obdajajo ter njihove lastnosti. To so sklepna ovojnica, vezi in mišice. Z razteznimi vajami preko različnih refleksov in nevroloških povezav vplivamo na lastnosti mišic, po nekaterih študijah pa imajo te vaje vpliv tudi na zaznavanje bolečine (lajšanje bolečin oziroma dvig vzdražljivosti), s primernimi vajami se izboljša sposobnost telesa za določene napore, lahko se zmanjša nevarnost za pojav mišično-skeletnih poškodb itd.

Poznamo različne vrste razteznih vaj, kjer se pokaže razlika v delu z živalmi ali ljudmi. Pri delu z živalmi nam namreč primanjkuje pomembna komponenta – komunikacija. Posledično smo tudi omejeni z izborom vaj oziroma moramo vaje prilagoditi, za kar je včasih treba tudi nekaj iznajdljivosti.

Eva Tasič - Raztezanje - Pomembno je strokovno vodstvo

Sposobnost gibanja telesa je tesno povezana z gibljivostjo sklepov (obseg gibljivosti oziroma bolj poznano kot kratica ROM – »range of motion«), ki pa jo omejuje več stvari – anatomska zgradba sklepa in tkiva, ki sklep obdajajo ter njihove lastnosti. FOTO: Katja Porenta

Poznamo več vrst raztezanja, za potrebe tega prispevka pa bom omenila pasivno in dinamično (aktivno) raztezanje.

Pasivno raztezanje je tisto »klasično«, ki ga vsi poznamo že iz osnovne šole: posameznik telo oziroma del telesa zadrži v določenem položaju. Pri delu s konji je to asistirano pasivno raztezanje, kjer konju okončino postavimo v določen končni položaj in tam zadržimo nekaj sekund.

Dinamično raztezanje pa je premikanje telesa/dela telesa skozi različne gibe, v konjeniškem svetu so najbolj poznane »korenčkove« vaje. Z dinamičnimi vajami dosežemo povečan obseg gibljivosti in boljšo sposobnost izvajanja vaj/obremenitev, s pasivnimi vajami pa dosežemo raztezanje mišic in zmanjšanje njihove napetosti ter zmanjšanje verjetnosti za nastanek mišičnih bolečin po obremenitvi.

Eva Tasič - Raztezanje - Razpredelnica

Razpredelnica uporabe pasivnega in dinamičnega raztezanja.

Kdaj, katere vaje in zakaj?

Z dinamičnim raztezanjem povečamo aktivnost mišic, izboljšamo gibljivost sklepov in izboljšamo sposobnost konja za izvajanje predpisanih vaj, zato se dinamične vaje izvajajo pred aktivnostjo. Preden se teh vaj lotimo, mora biti konj ogret, kar je predvsem pomembno za konje, ki prebivajo v hlevih in imajo zaradi tega omejeno gibanje. Zato je priporočljivo, da se pred vajami konja sprehodi in ogreje. Dinamične vaje lahko izvajamo pred vsako aktivnostjo, priporočljivo pa je, da se jih izvaja vsaj 3–5x tedensko.

S pasivnim raztezanjem zmanjšamo aktivnost mišic in po nekaterih študijah se tudi zmanjša mišična moč, zato je priporočljivo, da se vaje izvajaoj po obremenitvi, vendar, ko je telo še ogreto. Pri nekaterih konjih, s katerimi so pasivno raztezanje izvajali petkrat tedensko, so se čez čas pojavile bolečine v mišicah, zato je priporočljivo, da se pasivno raztezanje pri konjih izvaja trikrat tedensko. Pri pasivnem raztezanju je pomembno, da se končni položaj giba zadrži vsaj 10 sekund, idealno je 10–30 sekund. Za vsak gib se opravi od 2 do 4 ponovitev. Predvsem pri pasivnem raztezanju je pomembno, da spremljamo konjevo počutje in odziv ter temu primerno prilagodimo vaje. Začnemo z manjšim obsegom in NE vlečemo na silo v končni položaj, saj s tem ne bomo dosegli želenega učinka. Da se cilji dosežejo, mora biti konj med izvajanjem vaj sproščen in umirjen, tako izvajanje vaj je varno tudi za vse udeležence.

PRIPOROČAMO TUDI BRANJE PRISPEVKA: Izboljšajmo konjevo propriocepcijo!

Eva Tasič - Raztezanje - Korenčkove vaje

Del dinamičnega raztezanja so korenčkove vaje. FOTO: Katja Porenta

Povzetek

Raztezne vaje so pomemben del programa za rehabilitacijo kot tudi del vsakdanje oskrbe in treninga pri konjih, ki se jih redno trenira in tekmujejo lahko jih pa vključimo tudi v delo s starejšimi konji s kroničnimi težavami, kjer je cilj predvsem ohranjanje gibljivosti in lajšanje bolečin. Z razteznimi vajami torej lahko pripomoremo k izboljšani gibljivosti sklepov, olajšamo težave z mišicami ali jih celo preprečimo, pomagamo pri lajšanju bolečin in izboljšamo konjevo sposobnost prenašanja obremenitev in izvajanja aktivnosti. Z vajami za dinamično raztezanje/mobilizacijo pripomoremo tudi k jačanju pomembnih stabilizacijskih mišic hrbta, po nekaterih študijah pa redno in pravilno izvajanje pasivnega raztezanja prispeva tudi k povečani mišični masi.

Vse raztezne vaje vedno izvajamo po uvodnem ogrevanju, kot je na primer 10 minut umirjenega gibanja v koraku. Pomembno je, da so konji med izvajanjem vaj sproščeni in pozorni na to, kaj delamo in da pri izvajanju vaj tudi sodelujejo. Če konj kaže odpor do določene vaje, giba ali intenzivnosti, je treba vajo prilagoditi. Tako kot pri vsaki drugi vadbi je tudi pri raztezanju pomembno, da konja pred začetkom izvajanja programa pregleda strokovnjak, ki oceni, katere vaje so za določenega konja najbolj primerne, lastniku pa pokaže, kako se vaje točno izvaja in na kaj mora biti pri posamični vaji pozoren. Ker je odziv in/ali napredek konja zelo pomembna informacija za dopolnjevanje in spremljanje načrtovanja vaj, je tudi zelo priporočljivo, da se vodi dnevnik, v katerega se zapišejo vse pomembne informacije – število ponovitev, čas, odziv konja in ostale posebnosti.

ŌKAMI TRGOVINA – KRMNI DODATKI ZA KONJE

Vaje je vedno treba izvajati na varen in pravilen način, med njihovim izvajanjem moramo spremljati konjevo počutje in odziv; tisti, ki vaje s konjem izvaja, pa mora poskrbeti tudi za varno izvajanje in pravilno obremenjevanje svojega telesa.

PRIPOROČAMO TUDI BRANJE PRISPEVKA: Korenčkove vaje

HOME
NAZAJ NA “ŽIVALSKI SOPOTNIKI”
NAZAJ NA “KONJI”

Avtor: Eva Tasič, veterinarka

O MENI

Delite ŌKAMI članek 🐾

Koliko gibanja potrebuje moj pes?
Spoznajmo bele dihurje

*Spletne vsebine ŌKAMI so avtorsko zaščitene po Zakonu o avtorskih in sorodnih pravicah. Več si preberite tu.