Kategorije: Jahač, KATJA PORENTA, Konji, ZA ŽIVALSKE SOPOTNIKEObjavljeno: 30. aprila, 20229,4 min read

Pete dol?

Ena izmed prvih navodil, ki jih tako bolj kot manj izkušeni jahači neprestano dobivajo od svojih inštruktorjev, je povelje pete dol. Redki so jahači, ki s položajem pet nimajo težav in večina se nas leta in leta trudi, da bi spodnji del noge le spravila tja, kamor mora. Napredek je pogosto boleče počasen. Kaj se skriva za tem čarobnim poveljem in kakšen je pravzaprav pravilen položaj pet?

Morda vas bo odgovor na to nekoliko presenetil. Pravilen položaj pet je dinamičen. Kje se peta nahaja, je popolnoma odvisno od posameznega jahača, posameznega konja in njegovega načina gibanja.

Nobene potrebe ni, da jahač pete aktivno potiska navzdol in jih poskuša spraviti v statičen položaj. Popolno sedišče nujno ne pomeni, da morajo biti jahačeve pete nižje od prstov.

Gibanje

Ko se usedemo na konja in se le-ta začne premikati, se neizogibno začnemo premikati tudi mi. Gre za zelo preprosto pravilo fizike. Gibanje je po definiciji dinamično, položaj delov telesa se namreč neprestano spreminja in s tem se spreminja tudi položaj telesa v prostoru. Naša telesa, tako kot telesa naših konj, so namenjena gibanju.

Zdravo gibanje je gibanje, pri katerem se mišice telesa izmenično krčijo in sproščajo in sklepi se posledično odpirajo in zapirajo. Zdravo gibanje je tekoče in lahkotno, ker se napetost in sproščenost neprestano izmenjujeta. Pri tem morajo sodelovati vsi deli telesa, saj telo funkcionira kot celota. Za primer vzemimo tek. Ko tečemo, primarno uporabljamo noge. Vendar pri tem premikamo celotno telo, ne le noge.

PRIPOROČAMO TUDI BRANJE PRISPEVKA: Priprave na novo sezono – kako konja spraviti v formo

Roke se premikajo v ritmu nog, hrbtenica je podvržena levi in desni rotaciji, glava lahkotno niha v ritmu korakov. Četudi so pri teku glavne noge, moramo za učinkovit način gibanja uporabljati celotno telo. Poskusite teči brez gibanja rok. Poskusite teči s trdim vratom. Gibanje v trenutku postane togo in nenaravno. Če bi v takem gibanju vztrajali predolgo, bi nas mišice hitro začele boleti, morda bi staknili tudi kakšno poškodbo.

Gibanja torej ne moremo omejiti le na določene mišice telesa, gibanje je proces, ki zahteva sodelovanje vseh delov celote. Enako velja za konja in jahača. Konj, ki se pod jahačem giblje pravilno, izmenično krči in sprošča svoje mišice ter dinamično odpira in zapira sklepe. Če je katerikoli del telesa tog in nepremičen, to slej ko prej vodi do poškodb.

ŌKAMI TRGOVINA – KRMNI DODATKI ZA KONJE

Negibljivost namreč ustvari kompenzacijske vzorce. Popolnoma enako velja za jahača. V trenutku, ko se usedemo na konja, postanemo del ekipe, ki lahko deluje le tako učinkovito kot njen najšibkejši člen. Ker je jahač del gibanja, mora biti tudi njegovo telo neprestano v gibanju.

Jahačevi sklepi sicer delujejo relativno statično, vendar v njih prihaja do majhnih sprememb položaja. Ravno ta majhna podrobnost je tista pomembna razlika med povprečnim in odličnim jahačem.

Katja Porenta - Pete dol - zakrčene mišice

Zakrčene mečne mišice jahaču pogosto onemogočajo nizek položaj pete, foto: Brina Manfreda Golob

Gleženj mora biti gibljiv

Če med jahanjem dovolimo, da naši sklepi nenehno spreminjajo položaj, bo naša naloga sledenja konjevemu gibanju mnogo lažja. Spremembe položaja sklepa so pri resnično dobrih jahačih tako majhne, da jih zunanji opazovalec sploh ne opazi. Kako pomemben je gibljiv gleženj, resnično pride do izraza v hitrejših hodih, kot sta kas in galop. Kadar konjeva noga med gibanjem pride v stik s tlemi, sila deluje na nogo v smeri navzgor.

Ta se preko stremen prenaša na jahačevo nogo. Gravitacija jahačevo peto potisne navzdol, mišice in vezivno tkivo okoli gležnja pa absorbirajo sile tako, da se raztegnejo. Nato se peta spet premakne v nevtralni položaj, ob naslednjem koraku se zgodba ponovi. Če je gleženj zaklenjen, mišice okoli njega pa toge, sila, ki nastaja ob stiku konjeve noge s tlemi, potuje navzgor in ustvarja napetost in togost po dolžini celotne noge, v končni fazi jo jahač absorbira s kolki, kar onemogoča pravilno gibanje medenice. Dinamičen položaj gležnjev, kolčnih in komolčnih sklepov omogoča boljši nadzor nad gibanjem hrbta in aktivacijo mišic centra in omogoča bolj stabilen in neodvisen položaj rok.

Katja Porenta - Pete dol - tog položaj nog

Aktivno pritiskanje pet navzdol med jahanjem brez stremen naredi nogo bolj togo, kar onemogoča dobro sedišče.

Zakaj naj bo peta nizka?

Ohranjanje nizkega položaja pet jahaču omogoča boljše ravnotežje in večjo kontaktno površino goleni s konjevim trupom, poleg tega je nizek položaj mnogo bolj varen, saj je manj možnosti, da se nam ob padcu noga ujame v streme. Vendar je to cilj, ki ga želimo doseči postopoma, ne za vsako ceno. Nizek položaj pet je pravilen, kadar je posledica naravnega padca jahačeve noge in lahkotnosti v gležnju.

Ker v stremenu počiva sprednji del noge, gravitacija poskrbi za to, da je peta v nižjem položaju kot prsti. To velja pod pogojem, da jahačeve mišice meč niso skrajšane in zakrčene. Premalo gibanja, nezdrava drža in obutev pogosto prispevajo k temu, da so naša telesa slabše gibljiva. Dokler ne gre za resnično izrazito togost, nas slabša gibljivost pri jahanju ne ovira pretirano.

PRIPOROČAMO TUDI BRANJE PRISPEVKA: Tipične težave jahačeve drže

V tem primeru pravilen položaj pete ne bo nižji od prstov, temveč bo noga v nevtralnem položaju. Iz tega lahko počasi napredujemo v povečevanje gibljivosti s pomočjo razteznih vaj na tleh in sčasoma dosežemo nižji položaj pete. .

Če pustimo, da peta pade, kamor pade in je aktivno ne spravljamo v statičen položaj, bomo dosegli, da je gleženj med jahanjem gibljiv. Tako bomo lahko z gležnji dinamično spremljali konjevo gibanje in absorbirali sile, ki pri tem vplivajo na naše telo.

Katja Porenta - Pete dol - sproščen položaj nog omogoča boljši sed

Sproščena drža pet med jahanjem brez stremen omogoča boljšo uporabo noge in bolj uravnoteženo sedišče.

Kaj se zgodi, ko peto aktivno potiskamo navzdol?

V iskanju popolnega položaja noge jahači pogosto peto aktivno pritiskajo navzdol. To naredijo s pomočjo aktivacije mišic na sprednji strani goleni. Ohranjanje napetosti v teh mišicah pomeni, da bodo toge tudi mišice meč in s tem bomo onemogočili gibanje v gležnju. Kadar je gleženj tog, ni sposoben absorbirati sil, ki vplivajo na jahačevo telo med gibanjem, kar negativno vpliva na jahačevo ravnotežje in lahkotnost v sedlu. Poleg tega napete mišice nog povzročijo, da se kolena nekoliko tesneje oprimejo sedla, kar sedišče še poslabša.

V odgovor na izgubo ravnotežja jahači pogosto napnejo še stegenske mišice, končni rezultat je jahač, ki svojega telesa v sedlu nikakor ne more nadzorovati. To seveda vpliva tudi na konjevo gibanje, saj se konj pod neuravnoteženim jahačem težko lahkotno giblje. Namesto da se s položajem pete spopadamo v sedlu, bomo mnogo hitreje napredovali, če se z njim spopadamo na tleh.

Aktivnosti, kot so joga, ples in gimnastika, povečajo gibljivost gležnjev in raztegnejo mišice meč in zadnje lože, kar pozitivno vpliva na delovanje gležnja v sedlu.

Redno izvajanje razteznih vaj bo jahaču omogočilo mnogo hitrejši napredek kot pretirano napenjanje mišic v sedlu.

Če vam primanjkuje časa za izvajanje dodatnih aktivnosti, lahko v rutino pred jahanjem uvedete naslednjo vajo. Preden zajahate, poiščite stopnico in nanjo stopite samo s prsti in pustite, da pete pasivno padejo navzdol. V tem položaju vztrajajte kakšno minuto. Tako boste mečne mišice raztezali s pomočjo lastne teže.

Katja Porenta - Pete dol - preprosta raztezna vaja za meča

Preprosta raztezna vaja za meča, ki jo lahko izvajamo pred ali po jahanju. Položaj zadržimo od 30 do 60 sekund, foto: Brina Manfreda Golob

Kaj pa jahanje brez stremen?

Ko jahamo brez stremen ali brez sedla, moramo prav tako spremljati konjevo gibanje. Položaj jahača zato v tem primeru ni bistveno drugačen kot kadar jahamo s sedlom. Jahačeve noge prosto padajo, zaradi česar so sklepi nekoliko bolj odprti, jahačeva noga je tako bolj na konju. Ker jahač nima podpore v stremenih, je ohranjanje ravnotežja večji izziv. Sprednji del stopala ne počiva v stremenu, zato gravitacija navzdol ne vleče le pete, temveč celotno stopalo. V tem primeru je popolnoma normalno, da je sprednji del noge nižji od pete.

Spremeni se torej položaj prstov, ne pete. Gleženj je tako še vedno gibljiv in sposoben absorpcije sil. Jahačevo sedišče je še vedno popolnoma pravilno, kljub temu da je peta višja od prstov. Če se ob jahanju brez stremen trudimo ohranjati nizko peto, bomo ustvarili togost, ki nam bo onemogočala iskanje pravilnega sedišča, kar popolnoma izniči namen jahanja brez stremen. Ko jahate brez stremen, lahko torej brez slabe vesti popolnoma pozabite na položaj pete.

HOME
NAZAJ NA “ŽIVALSKI SOPOTNIKI”
NAZAJ NA “KONJI”

Avtor: Katja Porenta, EEBW manualna terapevtka

O MENI

Delite ŌKAMI članek 🐾

Obolenje spodnjega dela sečil mačk
Masaža za pomoč pri težavah s sklepi

*Spletne vsebine ŌKAMI so avtorsko zaščitene po Zakonu o avtorskih in sorodnih pravicah. Več si preberite tu.