Kako se psi učijo

Učenje je ustvarjanje novih povezav med možganskimi celicami, imenovanimi nevroni. Psi se skotijo s približno enakim številom možganskih celic, kot jih bodo imeli v odrasli dobi. Tisto, kar se še razvija, so številne povezave med njimi, ki se ustvarjajo z nabiranjem informacij, izkušenj in veščin.

Petra Mohar - Kako se psi učijo - Ustvarjanje povezav med celicami

Učenje pomeni ustvarjanje novih povezav med možganskimi celicami.

Čeprav se psi tako kot ljudje najhitreje učijo v zgodnji mladosti, nikoli ne izgubijo sposobnosti tvorbe novih povezav. Kljub temu velja, da znamo najbolje tisto, česar se najprej naučimo.

PRIPOROČAMO TUDI BRANJE PRISPEVKA: Kaj je nagrada in kaj je kazen?

Povezave med nevroni, ki jih imenujemo sinapse, se najhitreje tvorijo v tako imenovanem občutljivem obdobju odraščanja mladička. To je obdobje prvih nekaj mesecev življenja, ko se zdi, da mladički srkajo informacije kot spužve.

Čeprav se psi tako kot ljudje najhitreje učijo v zgodnji mladosti, nikoli ne izgubijo sposobnosti tvorbe novih povezav. Kljub temu velja, da znamo najbolje tisto, česar se najprej naučimo.

Petra Mohar - Kako se psi učijo - Psi se najlažje učijo z opazovanjem.

Psi se najlažje učijo z opazovanjem.

Psi so naravno prilagojeni predvsem učenju s procesom habituacije in preko družbenega (socialnega) učenja, ki ga imenujemo tudi učenje z opazovanjem. Habituacija pomeni navajanje na značilnosti okolja, v katerem pes živi. Preko nje se nauči, katerim stvarem, predmetom in situacijam ni potrebno posvečati pozornosti, saj niso nevarne in posledično niso zanimive.

Tako se mladiček nauči, da so drevesa, hiše, smetnjaki, ograje in podobno deli okolja in se zaradi njih ni potrebno vznemirjati. Habituacija je naraven proces in poteka brez našega vmešavanja in nagrajevanja. Vse, kar moramo narediti je, da mladičku pustimo, da opazuje svoje okolje in se zadevam, ki ga ob prvem srečanju zaskrbijo, približa takrat, ko je pripravljen in na način, ki je njemu primeren.

Petra Mohar - Kako se psi učijo - Mama najbolj ve

Mama najbolje ve.

Tako kot habituacija se tudi učenje z opazovanjem začne že v leglu. Mladiček opazuje svoje bratce in sestrice, druge pse v družini in predvsem svojo mamo. Opazuje, kako se mama vede v določenih situacijah, kakšen odnos ima do drugih psov in ljudi.

Od mame se nauči, katere situacije so nevarne in kako se z njimi spopadati. Mama mu pokaže, kaj je varno, kaj je zabavno, kje dobi hrano in kje so udobna ležišča. Mama najbolje ve, zato je vpliv njenega odnosa in vedenja prisoten skozi celo življenje psa.

Mama mladičku pokaže, kaj je varno, kaj je zabavno, kje dobi hrano in kje so udobna ležišča. Mama najbolje ve, zato je vpliv njenega odnosa in vedenja prisoten skozi celo življenje psa.

Ko mladiček oziroma katerikoli pes pride v našo, človeško družino, so njegove možnosti učenja z opazovanjem močno okrnjene. Ljudje se poslužujemo predvsem učenja s spodbudo ali kaznijo. Takšnemu načinu učenja rečemo instrumentalno pogojevanje, kjer osebek ponudi vedenje, ki mu sledi posledica.

Če je posledica zanj prijetna, je verjetnost, da bo takšno vedenje ponovil tudi v prihodnosti, večja. Če je posledica neprijetna, se ta verjetnost zmanjša. Čeprav ima instrumentalno pogojevanje svoje mesto tudi v naravnem procesu učenja psa v pasji družini, je delež le-tega majhen.

Petra Mohar - Kako se psi učijo - Ljudje se poslužujemo predvsem učenja s spodbudo in kaznijo.

Ljudje se poslužujemo predvsem učenja s spodbudo in kaznijo.

Učenje z nagrajevanjem ali kaznovanjem ponujenega vedenja je koristno predvsem pri učenju izvajanja določenih vaj poslušnosti ali opravljanja drugih nalog, vendar nima velike vloge pri vzgoji psa.

Učenje soočanja z vsakodnevnimi izzivi, učenje o pravilih in načinu sporazumevanja ter druženja z drugimi pripadniki pasje in človeške družbe je najbolj učinkovito takrat, ko ima pes možnost učenja z opazovanjem.

Petra Mohar - Kako se psi učijo - pomen opazovanja

Opazovanje je v naši družbi močno podcenjen način učenja.

Psi se najlažje učijo od drugih psov, zato je predvsem pomembno opazovanje in druženje z drugimi mirnimi in vzgojenimi psi. Kljub temu lahko imamo ljudje pomemben vpliv na vedenje predvsem lastnega psa. Psi nas neprestano opazujejo in se od nas učijo, zato je pomembno, kako se odzovemo v različnih situacijah.

Poleg instrumentalnega pogojevanja poznamo še klasično pogojevanje, ki deluje po principu združevanja stvari, situacij oziroma izkušenj z dobrimi ali slabimi občutki. Ko se takšna izkušnja enkrat shrani v možganih, enaka situacija naslednjič sproži nezaveden, avtomatski odziv telesa, nad katerim pes nima nobenega vpliva.

PRIPOROČAMO TUDI BRANJE PRISPEVKA: Vzgoja ali šolanje?

ŌKAMI TRGOVINA –IZDELKI ZA PSE

Dobre izkušnje se shranjujejo drugače in v drugem delu možganov kot slabe. Slabe izkušnje so shranjene v posebnem centru za zaznavo nevarnosti, kjer so hitro dostopne. Hitrost dostopa do negativnih izkušenj je bistvenega pomena za preživetje in ravno tako je pomemben bliskovit odgovor na grožnjo.

Ta bliskoviti odgovor imenujemo odgovor z begom ali bojem, ki se sproži nezavedno in brez zavestnega vpliva na vedenje. Ko bo pes enkrat pri veterinarju doživel bolečino, se mu bo v isti situaciji sprožil spomin nanjo in njegovo telo bo odreagiralo obrambno.

Petra Mohar - Kako se psi učijo - obisk veterinarja naj bo prijeten

Veliko tegob si lahko prihranimo tako, da psa naučimo, da je lahko obisk veterinarja prijeten.

Obisk veterinarja je za večino psov stresen, zato je priporočljivo, da ga obiščemo večkrat, tudi če samo zato, da preverimo težo psa. Psu pustimo, da se sam približa vhodu in vstopi takrat, ko je pripravljen.

Če se upira, ga ne silimo, ampak se odpravimo domov in poskusimo naslednjič. Navajanje na sproščen vstop v veterinarsko kliniko mora biti za psa prijeten in varen. Le tako nam bo zaupal tudi v trenutkih, ko bo obisk klinike nujen.

Ne glede na to, kateremu načinu učenja dajemo večji pomen, je predvsem za mladičke, odraščajoče in nesigurne pse pomembno, da so izkušnje prijetne. Veliko težje in včasih celo nemogoče je škodo, nastalo zaradi neprijetne ali boleče izkušnje, popravljati kot jo je preprečiti.

DOMAČA STRAN
NAZAJ NA “ŽIVALSKI SOPOTNIKI”
NAZAJ NA “PSI”

Avtor: Petra Mohar, biologinja in svetovalka za vedenje psov

O MENI

Delite ŌKAMI članek 🐾

Mejice
Kako naučiti konja držati noge

*Spletne vsebine ŌKAMI so avtorsko zaščitene po Zakonu o avtorskih in sorodnih pravicah. Več si preberite tu.