Kategorije: Jahač, KATJA PORENTA, Konji, Trening in športObjavljeno: 29. marca, 202212 min read

Tudi jahačev hrbet naj bo zdrav

V zadnjem času se vse bolj poudarja, kako zelo pomembno je zdravje konjevega hrbta. Bolečine, povezane s hrbtom, močno omejujejo konjev potencial in povzročajo marsikatero neželeno vedenje, na dolgi rok pa vodijo tudi do resnih poškodb. Nič drugače ni s hrbti jahačev.

Konj in jahač predstavljata ekipo, ki je le toliko močna, kot je močan njen najšibkejši člen. Zaradi tega je izjemno pomembno, da kot jahači skrbimo za zdravje svojega hrbta. Težave s hrbtom so lahko zelo boleče, poleg tega pa omejujejo učinkovitost sedišča, kar pomeni, da bo v primeru težav komunikacija med konjem in jahačem močno oslabljena.

Pomen zdravega hrbta

Bolečine v hrbtu med jahači niso nikakršna redkost. Za njimi trpijo tako rekreativni kot tekmovalni jahači. Včasih se bolečine pojavijo po dlje časa trajajoči ježi ali pa ob povečani zahtevnosti treningov. Morda se pojavijo le po ježi specifičnih konj ali pa nas pestijo že medtem ko smo v sedlu. Ker smo jahači nagnjeni k temu, da več pozornosti posvetimo zdravju konja kot svojemu zdravju, pogosto bolečine v hrbtu pač pretrpimo.

Morda ob res hudih trenutkih vzamemo tableto proti bolečinam ali pa si pomagamo z vročo kopeljo in upamo, da bo jutri bolje. Vendar to dolgoročno ni dobra strategija. Tako kot konji imamo tudi ljudje dobro sposobnost kompenzacije. Če en del telesa ne deluje optimalno, bodo druge strukture priskočile na pomoč, da bomo lahko še naprej funkcionirali. Tako bodo v primeru bolečin v hrbtu na pomoč priskočile mišice, ki bodo s svojo aktivnostjo ustvarile mišično opornico, s katero bodo omejile gibanje in težavno področje naredile bolj stabilno.

PRIPOROČAMO TUDI BRANJE PRISPEVKA: Tipične težave jahačeve drže

To pomeni, da bomo sicer čutili manj bolečine, vendar bo obseg gibanja naših vretenc manjši. Manjši obseg gibanja pomeni, da bo jahač manj učinkovito absorbiral energijo, ki jo pod njim ustvarja konj. Jahačevo sedišče bo tako postalo bolj togo, kar bo negativno vplivalo na lahkotnost konjevega gibanja.

Manj učinkovito sedišče pomeni tudi, da bo jahač manj sposoben konju posredovati nežne signale z uporabo težišča. Zaradi tega se bo postopoma začenjal vse bolj in bolj zanašati na vajeti, kar bo konjevo gibanje še poslabšalo. Tako bo na dolgi rok jahač z bolečinami v hrbtu pravzaprav vzrok bolečin v konjevem hrbtu.

Katja Porenta - Jahačev hrbet - Naloga inštruktorja jahanja je, da pozornost posveča tudi pravilnemu delovanju jahačevega hrbta.

Naloga inštruktorja jahanja je, da pozornost posveča tudi pravilnemu delovanju jahačevega hrbta.

Zavedati se moramo, da je naložba v naše zdravje obenem naložba v zdravje in atletsko sposobnost konja.

Zakaj pride do težav s hrbtom?

Vzrokov za bolečine v hrbtu je mnogo. V moderni družbi so težave s hrbtom izjemno pogoste. Sodeč po nekaterih raziskavah naj bi za bolečinami v hrbtu trpela vsaka tretja odrasla oseba vsaj enkrat v življenju. Pri jahačih je vzrok za bolečine v hrbtu pogosto kombinacija nezadostne telesne aktivnosti in pomanjkanja osnov dobrega sedišča. Moderni življenjski slog pogosto zaznamujejo dolge ure pred računalnikom in premalo gibanja.

Ta kombinacija je za naše hrbte izjemno škodljiva, saj s sedenjem povezana slaba drža preobremenjuje nekatere mišice, druge pa so zaradi tega premalo aktivne. Ko temu dodamo neenakomerno gibanje, ki ga jahač včasih občuti v sedlu ali nenaden impulz konja, ki se splaši ali ustavi pred skokom, je rezultat pogosto poškodba. Pri nastanku težav s hrbtom veliko vlogo igra nezadostno obvladanje osnov dobrega sedišča.

ŌKAMI TRGOVINA – KRMNI DODATKI ZA KONJE

Razvijanje neodvisnega sedišča je dolgotrajen proces, ki zahteva veliko pozornosti in truda. Na žalost se marsikateri jahač raje osredotoča na bolj zanimive stvari, kot je preskakovanje višjih ovir ali vežbanje piruet v galopu. Tudi bolj izkušeni jahači potrebujejo učne ure, med katerimi se osredotočajo zgolj na razvoj neodvisnega sedišča.

Pridobivanje moči in nadzora nad svojimi mišicami traja več let. Resnično dobri jahači so tisti, ki imajo odlično sedišče in so sposobni izjemne kontrole nad svojim telesom. Če znamo svoje telo v sedlu uporabljati učinkovito, s tem močno zmanjšamo možnosti za nastanek bolečin ali poškodb, poleg tega pa smo sposobni mnogo boljše komunikacije s konjem.

Izkušenost vpliva na delovanje hrbta

Nedavna raziskava, pri kateri so sodelovali strokovnjaki s področja fizioterapije, biomehanike in konjeniške znanosti, je pokazala, da je delovanje jahačevega hrbta močno odvisno od stopnje izkušenosti. Francoski znanstveniki so opazovali delovanje hrbta 47 različno izkušenih jahačev in poskušali ugotoviti, če so vzorci gibanja povezani s stopnjo izkušenosti. Jahače so razvrstili med začetnike (nič ali zelo malo jahalnih izkušenj), srednje izkušene (več let učnih ur jahanja dvakrat na teden) in napredne (vsakodnevno jahanje ter redno udeleževanje tekem).

S pomočjo senzorjev so ocenjevali gibanje različnih delov hrbtenice, rezultati pa so bili izjemno zanimivi. Jahači začetniki so se s konjevim gibanjem spopadali tako, da so se konja oprijeli s stegenskimi mišicami in blokirali gibanje svoje medenice. Gibanje njihove hrbtenice je potekalo predvsem v smeri naprej in nazaj, v povprečju pa so bili pretirano nagnjeni naprej. Srednje izkušeni jahači so blokirali predvsem gibanje področja zgornjega hrbta med lopaticama, v manjši meri pa tudi področje medenice.

Nedavna raziskava, pri kateri so sodelovali strokovnjaki s področja fizioterapije, biomehanike in konjeniške znanosti, je pokazala, da je delovanje jahačevega hrbta močno odvisno od stopnje izkušenosti.

To je povzročilo večji obseg gibanja na področju ledvenih vretenc. Gibanje njihove hrbtenice v smeri naprej in nazaj je bilo manjše, prav tako pa srednje izkušeni jahači v povprečju niso bili pretirano nagnjeni naprej. Napredni jahači so prav tako kazali blokade med lopaticama, vendar slabe gibljivosti na tem področju niso kompenzirali z gibanjem v ledvenem delu, temveč z večjo gibljivostjo medenice.

Ti rezultati kažejo, da so različno izkušeni jahači podvrženi različnim težavam na področju hrbta. Za jahače začetnike je značilna napetost v mišicah, ki delujejo na medenico, srednje izkušeni jahači pa so bolj podvrženi tveganju za bolečine v ledvenem delu.

Katja Porenta - Jahačev hrbet - izkušenost vpliva na zdravje

Jahači začetniki svoj hrbet uporabljajo precej drugače kot bolj izkušeni jahači.

Preventiva

Francoska raziskava daje dober vpogled v to, kako kompleksno je delovanje jahačevega hrbta in kako pomemben je individualen pristop k treningu. Jahači začetniki se morajo torej osredotočati na povsem druge stvari kot bolj izkušeni jahači. To znanje je izjemno pomembno za trenerje, ki bodo lahko v luči teh dognanj svojim učencem nudili bolje zasnovan učni program. Kompleksnosti delovanja hrbta se morajo zavedati tudi jahači, ki lahko sami veliko naredijo za preprečevanje težav s hrbtom in hitrejši napredek pri razvoju neodvisnega težišča.

Veliko lahko za zdrav hrbet naredimo na tleh. Tako kot pri razvijanju konjeve atletske sposobnosti, je tudi pri napredovanju jahačev bistvena raznolikost dela. To pomeni, da bomo največji napredek dosegli tako, da poleg vežbanja v sedlu nekaj časa posvetimo tudi drugačni telovadbi. Kot dopolnilo jahanju se največkrat priporoča telovadbo, ki se osredotoča na krepitev trebušnih in stabilizacijskih mišic ter razvoj nadzora nad svojim telesom. Med najbolj popularne v tej skupini športov sodita pilates in joga, ki se z jahanjem odlično dopolnjujeta.

PRIPOROČAMO TUDI BRANJE PRISPEVKA: Tudi jahačeva drža vpliva na konjevo ravnotežje

Izkušnje mnogih jahačev kažejo, da redna vadba joge ali pilatesa zmanjšuje težave s hrbtom in pripomore k boljšemu sedišču. Občasno si namesto tipične ure jahanja privoščimo uro, posvečeno sedišču. Pri tem se osredotočimo na občutek našega telesa v sedlu. Opazujmo, kaj se dogaja z našo medenico in s hrbtom v različnih hodih. Opazujmo, katere mišice uporabljamo in koliko mišic lahko po potrebi sprostimo. Že samo opazovanje naše drže bo obrodilo pozitivne rezultate, saj bomo postali bolj dojemljivi za manjše spremembe v napetosti mišic in položaju telesa.

Poleg telesne aktivnosti moramo poskrbeti tudi za redno odpravljanje manjših mišičnih napetosti. Kadar svojemu konju privoščimo obisk manualnega terapevta, storimo enako še zase. Naročimo se pri dobrem maserju ali osteopatu, ki bo poskrbel za morebitne težave in nam znal svetovati, kaj lahko storimo v smeri preventive.

Katja Porenta - Jahačev hrbet - pilates ali joga

Mnogi jahači pravijo, da redna praksa joge ali pilatesa zmanjšuje težave s hrbtom.

Kot dopolnilo jahanju se največkrat priporoča telovadbo, ki se osredotoča na krepitev trebušnih in stabilizacijskih mišic ter razvoj nadzora nad svojim telesom. Med najbolj popularne v tej skupini športov sodita pilates in joga, ki se z jahanjem odlično dopolnjujeta. Izkušnje mnogih jahačev kažejo, da redna vadba joge ali pilatesa zmanjšuje težave s hrbtom in pripomore k boljšemu sedišču.

HOME
NAZAJ NA “ŽIVALSKI SOPOTNIKI”
NAZAJ NA “KONJI”

Avtor: Katja Porenta, EEBW manualna terapevtka

O MENI

Delite ŌKAMI članek 🐾

Vektorske bolezni - dirofilarioza ali bolezen srčne gliste
Alergije pri konjih

*Spletne vsebine ŌKAMI so avtorsko zaščitene po Zakonu o avtorskih in sorodnih pravicah. Več si preberite tu.