Težave odraščajočih psov

Avtor članka: Petra Mohar

Ko pasji mladički vstopijo v obdobje adolescence, se njihovo vedenje lahko precej spremeni. Glavni vzrok so številne fizične, fiziološke in mentalne spremembe, ki se odvijajo v telesih odraščajočih psov. V tem obdobju so naši psi izjemno občutljivi, saj so obremenjeni z vsemi procesi, ki potekajo v njih, vključno z reorganizacijo možganov.

Če se vam zdi, da je vse, kar se je vaš pes naučil kot mladiček, nenadoma izginilo, ne skrbite. Vse znanje in izkušnje, ki ste jih vložili vanj, so še vedno shranjeni v njegovem spominu in bodo nekoliko kasneje, ko se bo obdobje adolescence nagibalo h koncu, vašemu psu spet dosegljivi. Adolescenca je obdobje odraščanja, kar pomeni, da bo minilo in se zaključilo nekje okoli drugega leta starosti.

Adolescenco običajno zaznamujejo nagli vzponi rasti in hormonske spremembe. Te naravne biološke spremembe so lahko pri nekaterih psih vidne že kmalu po dopolnjenem četrtem mesecu starosti. Pri mnogih psih pa se vedenje izrazito spremeni pri petih mesecih, vključno z občutljivostjo telesa, ki je najbolj izražena okoli zadnjega dela telesa. Te spremembe pogosto sovpadajo s pojavom menjave mlečnih zob s stalnimi.

Priporočamo tudi: Kaj potrebujejo mladički

Na obdobje adolescence lahko gledamo kot na obdobje močnega izražanja nagonov in čustvenih izbruhov. Vsaka celica v telesu odračajočega psa mu sporoča, naj vadi spretnosti, ki mu bodo pomagale dozoreti in v življenju ne samo preživeti, ampak tudi uspevati. Izbira vedenj, ki omogočajo vadbo določenih veščin, je podzavestna. Potreba po njih se v telesu sproža avtomatično, brez razmisleka in so pomemben del razvoja mladega psa. Ta vedenja, čeprav naravna, so včasih naporna za skrbnika in pogosto ne pripomorejo k harmoničnim odnosom v našem človeškem svetu.

Opazovanje nam omogoči, da mladega psa v tem občutljivem obdobju nehote ne prestrašimo, razburimo ali preobremenimo. Pomaga nam prepoznati, kdaj moramo v aktivnosti posredovati in mu omogočiti, da se umiri in sprosti naračajočo napetost, negotovost ali frustracijo.

Mišice ne dohajajo hitre rasti kosti, zato dolgi sprehodi in dolgotrajen tek povzročajo bolečino. Razvoj pomeni tudi porast različnih hormonov, ki uravnavajo odzive bega ali boja, toleranco na telesno vadbo, plodnost, spomin in uravnavajo presnovo celotnega telesa. Poleg vseh ostalih fizičnih in fizioloških sprememb v telesu poteka tudi organizacija in reorganizacija možganov, kar pomeni vzpostavljanje povezav, urejanje znanja, izkušenj in sposobnosti v celoto, ki bo psu v odrasli dobi služila kot navigacija v zapletenem okolju.

Med naravnimi vedenji, ki so normalen del odraščanja vsakega psa in jih v našem svetu imenujemo neželena, se pojavijo:

grabljenje z zobmi in tacami,
grizenje in otresanje,
zasledovanje/zganjanje/lov,
žvečenje/trganje/drobljenje,
pobiranje stvari, ki so pomembna dobrina za psa (ali za vas), in nato varovanje dobrine, bežanje z njo ali razkazovanje dobrine,
razširitev območja raziskovanja okolja in večja samostojnost,
plezanje,
kopanje lukenj,
močna potreba po druženju z vrstniki, zatorej "ignoriranje" znaka za odpoklic,
igra, ki postane predvsem borbena,
naskakovanje,
pogostejše oglašanje (lajanje, cviljenje, renčanje),
močnejša in hitrejša frustracija (normalen in pomemben del učenja, vendar lahko povzroči težave psu in skrbniku, če je stopnja frustracije previsoka).

Za vse pse, predvsem pa za odraščajoče pse, je pomembno, da jim zagotovimo ustrezne možnosti za uresničevanje njihovih naravnih nagonov in potreb. Tako ne bodo zadovoljene le njihove fizične potrebe, ampak jim ustrezno okolje pomaga tudi pri razvijanju družabnih odnosov in vezi, daje jim občutek varnosti in jim zagotovi dobre temelje za nadaljnje učenje. Kaj točno potrebuje vaš pes, je seveda odvisno od posameznika. Kar je za enega psa pomembno, drugi mogoče niti ne opazi.

Čeprav je treba vsakega psa obravnavati in vzgajati kot posameznika, ne smemo zanemariti vsega, kar so mu posredovali njegovi predniki. Pse so stoletja ali celo tisočletja vzrejali za specifične naloge, ki zahtevajo ustrezne sposobnosti, kar pomeni, da so osebki določenih tipov psov bolj nagnjeni k izvajanju za delo zahtevanih vedenj. O naših sposobnostih in zmožnostih zagotavljanja primernih ter varnih načinov izražanja teh vedenj moramo razmisliti, preden se odločimo izbranega psa pripeljati domov.

Če posvojimo mešančka iz zavetišča, nam seveda njegova genetska zasnova ni vedno znana, vendar lahko z opazovanjem našega štirinožnega prijatelja prepoznamo, katere aktivnosti mu ustrezajo. Tako lahko oblikujemo njegove učne izkušnje in poskrbimo za izpolnjevanje njegovih potreb. Kadarkoli s psom delamo, ga vzgajamo ali učimo določenih spretnosti, je dobro opazovanje ključnega pomena.

Opazovanje nam omogoči, da mladega psa v tem občutljivem obdobju nehote ne prestrašimo, razburimo ali preobremenimo. Pomaga nam prepoznati, kdaj moramo v aktivnosti posredovati in mu omogočiti, da se umiri in sprosti naračajočo napetost, negotovost ali frustracijo.

Priporočamo tudi: Kako se psi učijo?

Adolescenca lahko izpostavi posledice neprijetnih izkušenj iz obdobja mladička. Ali so vse vedenjske spremembe, ki jih opazimo pri odraščajočem psu, res nove? Vse izkušnje iz zgodnjega obdobja odraščanja je živčni sistem “shranil”. Nežni znaki, da je bil mladiček zaskrbljen zaradi našega vedenja ali zaradi okolice, so bili morda spregledani. Medtem ko so nekateri znaki telesne govorice morda bolj opazni, lahko zadržan dih ali umikanje pogleda hitro spregledamo.

Zgodnje rokovanje in igra, tudi če se izvajata ali uvajata z najboljšimi nameni, sta dva od glavnih sprožilcev nekaterih motečih vedenj v obdobju adolescence, kot sta na primer šavsanje ob rokovanju ali grabljenje z zobmi, ko je mladostnik vznemirjen.

Razumevanje naravnega razvoja mladih psov nam lahko pomaga, da ostanemo mirnejši, da smo bolj potrpežljivi in dosledni v odnosu do našega psa ter pri vsakodnevnih interakcijah z njim. Pomaga nam, da vidimo svet skozi oči našega psa.